052-2246911

 

רצפת אגן: מהי ומה חשיבותה בהריון , בלידה ואחריה

 

 

רצפת אגן מהי

רצפת אגן הוא מושג המתכוון לשרירים ולרקמות החיבור הנמצאים בקרקעית האגן, לרבות הסוגרים האחראים על שליטה בשופכה, בנרתיק ובפי הטבעת. (השרירים הטבעתיים).

מה תפקידה

תפקיד שרירים אלו להוות תמיכה יציבה לאיברי האגן הפנימיים ובכך למנוע צניחת איברים כלפי מטה, וכמובן לשלוט בסוגרים ובכך למנוע בריחת שתן וצואה, ויציאת טחורים. 

בהריון – משקל הרחם הגדל לוחץ על איזור זה ובנוסף מתרככות רקמות החיבור שם. כל אלה מחלישים את האיזור.

רצפת אגן חזקה:

במהלך ההריון עוזרת לשלוט על תכיפות במתן שתן, עוזרת למנוע טחורים.

 

 

במהלך הלידה עורת להתקדמות יעילה של התינוק ולשלמות הפרינאום (מניעת קרע או חתך.)

 

 

אחרי הלידה עוזרת במניעת בריחת שתן וצניחת איברים.

 

 

איך מגיעים לתפקוד טוב של רצפת האגן

 

 

כדי להשיג תפקוד טוב של רצפת האגן עלייך לחזק שרירים אלו כמו גם ללמוד להרפות אותם.

 

 

בהתנהלות יומיומית:

 

 

- בכל פעם שאת מרימה חפץ או ילד או פשוט מתרוממת – כווצי את הסוגרים.

 

 

- לפני כל השתעלות, התעטשות, קינוח אף – כווצי את הסוגרים.

 

 

- בזמן שחרור יציאה בשירותים, וודאי שאינך דוחפת. אם את בכל זאת מרגישה צורך לדחוף

 

 

  עשי זאת תוך כדי נשיפה.

 

 

כל הפעולות הנ"ל מפעילות לחץ חזק על קרקעית האגן ובכך מחלישות אותה. לכן חשוב "לנעול" אותה לפני הפעלת הלחץ.

 

 

תרגילי כיווץ

 

 

א. כווצי את הסוגרים (כמו להתאפק לפיפי) כשאת סופרת עד 5. שחררי את הכיווץ כשאת סופרת עד 10. וודאי שהינך רפויה לחלוטין. (תני לעצמך יותר זמן להרפות).

 

 

ב. "מעלית": כווצי במידה מסויימת- המעלית עולה לקומה 1, המשיכי לכווץ- המעלית ממשיכה לקומה 2, סיימי בכיווץ החזק ביותר- הגעת לקומה 3. הרפי את הכיווץ לקומה 2, המשיכי להרפות לקומה 1, המשיכי להרפות לקומה 0 והמשיכי להרפות.

 

 

ג. נשמי לבטן, הכניסי אותה והוסיפי כיווץ סוגרים. הרפי, הרפי, הרפי..

 

 

תרגילי הרפיה

 

 

א. כווני את הנשימה לרצפת האגן ודמייני איך הנשיפה יוצאת דרך הנרתיק, מותירה אותו רך ופתוח.

 

 

ב. דמייני איך נראות הרקמות כשהן רכות ביותר ואיך זה מרגיש בגוף.

 

 

ג. ראי בעיני רוחך פתיחה גדולה של צוואר הרחם / הנרתיק / הפרינאום.

 

 

רכשי מיומנויות הרפיה לתרגול יומיומי הכוללות הרפיה של כל הגוף ושל המחשבה.

 

 

 

 

 

גם אחרי הלידה חשוב להמשיך לחזק אולם רצוי לחכות כשישה שבועות.

 

 

חשוב לדעת כי בכל זמן לפני ואחרי הלידה אם את מרגישה חולשה בשרירים אלו או חוסר שליטה בסוגרים, ישנו טיפול יעיל

 

 

על ידי פיזיוטרפיה אורוגניקולוגית (גם דרך קופות החולים) ו/או אצל מטפלים בשיטת פאולה.

 

 

 

 

 

לידה נעימה

 

 

 

 

מידע נוסף על רצפת אגן ושמירה על הפרינאום אני מעבירה במהלך קורס הכנה ללידה פרטי בנושאים: תנוחות בלידה, שלב יציאת התינוק,
עיסוי פרינאום, צמחים, שיקום פרינאום