052-2246911

המאמר המלא פורסם באתר תותי
 

תאמיני לי שלידה זה לא האירוע לחפף בו. זה לא הזמן לומר ´יהיה בסדר´ מבלי להתכונן. זה לא עוד פרוייקט הנתון לשליטתם של אחרים.

חשוב לי להעביר את המסר כי הרבה מגורל הלידה תלוי בך. יש דברים שהם בידיים שלך. לא תמיד ולא הכול, אבל טעות היא לתלות את הכל בצוות מבלי ללמוד. אז איפה להתחיל?

נתחיל ממה לא לעשות.

כדי לא להגיע ללידה ארוכה ו/או עם סיבוכים, אפרט מה הטעויות הנפוצות שנשים עושות לקראת לידה ובלידה:

1. באות מאוחר מידי להכנה ללידה או לא באות בכלל...

זה לא המיילדת ולא הרופא, לא בן זוגך ואפילו לא הדולה. נכון שתמיכה טובה עוזרת מאוד אבל זו את. את היולדת. האם לא תרצי לדעת כיצד לנהוג בכל שלב? החל מהבית, דרך הנסיעה, ובכל מקום ושלב בלידה? התכנים שלומדים בקורס הכנה ללידה הם חלק מתהליך למידה שדורש את הזמן שלו. לכן כדאי לסיים את הקורס עד תחילת חודש תשיעי.

נשים שלא עושות הכנה ללידה מסירות מעצמן כל שליטה בלידה. זה מעלה את רמת הפחד וכשרמת הפחד עולה כך עולה הסיכוי ללידות ארוכות ועם סיבוכים. הנטייה לתלות את גורל הלידה בכל מה שמחוץ לך מוריד ממך את השליטה.

2. לא עושות הכנה מתאימה ללידה

רכשת ספרים אפילו את הטובים, קוראת הרבה באינטרנט, זה טוב אך לא מספיק. הכנה נאותה, כזו שאת מרגישה בגוף שיש לך ביטחון, חייבת לכלול תירגול מעשי לבד ו/או עם בן הזוג. תירגול של תנועה, נשימה והרפייה. תרגול כזה שהוא כבר טבוע בך ואת יכולה לסמוך שיהיה לרשותך בזמן הלידה. הכנה נאותה כזו שאת יודעת אילו מילים לומר לעצמך ברגעים של חולשה היא הכנה נפשית ללידה שבעזרתה תדעי להתחבר לכוחות שלך.

3. באות מוקדם מידי למיון יולדות

צירי הלידה בהתחלה הינם בתדירות רחוקה זה מזה. רק בהמשך הלידה תקטן התדירות. מדובר בתהליך שיכול להימשך מספר שעות ואפילו ימים. אם מישהי מגיעה מוקדם מידי לבית היולדות, לרוב היא עדיין רחוקה ממצב של לידה והרי זה מיותר לחכות שם את כל הזמן הזה. שהות ארוכה עלולה להוביל לעודף בדיקות והתערבויות.


4. שוכבות על הגב

הידעת? שכיבה על הגב מעכבת לידה. שכיבה על הגב גורמת למשקל הבטן ללחוץ על צוואר הרחם ולהפריע לפתיחתו. הלחץ על מפרקי הגב התחתון ועצמות האגן מפריע לאיזור הזה להתגמש ולאפשר את המעבר של התינוק. תנוחה זו מנוגדת לכוח הכבידה.

5. פאסיביות

כשהדבר הראשון שאת עושה עת היכנסך לחדר לידה הוא לעלות למיטה- את מונעת מהיכולת של גופך לנוע ולקדם את הלידה. זה גם מפריע לתינוק להגיע לתנוחה הנכונה ללידה בטוחה. גם אם בחרת באפידורל הרי הוא לא ניתן מיד. יותר קל לקבל ציר בעמידה. לרוב הוא פחות מכאיב כך. תוכלי לנוח, אבל עדיף בשכיבה על הצד, לפרקי זמן קצובים ולא לאורך כל הלידה.


6. בוחרות באפידורל מהסיבות הלא נכונות או בעיתוי לא נכון:

- כי ´המרדים נמצא עכשיו ואולי כשאצטרך באמת, לא יהיה.´ אם את מתגברת על כאב הציר וחשה בשליטה, הכל בסדר. סביר להניח שגם בהמשך תחושי בשליטה על הצירים הבאים. הסיכון בלקיחת אפידורל בטרם עת הוא האטת הלידה ועידוד התערבות נוספת. 
- כי ´אם כאב לי ככה עד עכשיו מה יהיה אחכ´.. עם התגברות הכאב כך גדלה יכולת ההתמודדות שלך. כך מופרשים האנדורפינים- הורמון מטשטש. 
- כי ´אם אני פה הרבה זמן זה בטח ייקח עוד הרבה זמן´. יש לידות בהם תחילת הלידה יותר ארוכה מסופה. דווקא הסוף מתקדם מהר.


7. מסכימות לזירוז לידה גם כשאין צורך ממשי

לא כל הודעה על מצוקה עוברית היא נכונה. לעיתים זוהי תוצאה של קריאה לא תקינה של המוניטור. ניתן לשנות זאת. גם כשכן מדובר במצוקה יש לך מה לעשות כדי לשפר את אספקת החמצן לעובר. שינוי תנוחה, נשימות והרפיה, תנועתיות. 


8. המשפחה מחכה במסדרון- מלווים, נגד רצונה של היולדת

זה נושא מאוד אינדיבידואלי. אבל במידה ויש מלווים המחכים מעבר לדלת למרות רצונך, אזי זה עלול להוסיף לדריכות של הציפייה, לגרום לך להיות מוטרדת מכך שמחכים לך, ומכאן להוסיף מתח. כדאי לסכם זאת מראש. בנוסף, כדאי לסכם מראש מי ימצא איתך בחדר הלידה ובאיזה שלב. זה הזמן שלך וחשוב שתהיי מרוכזת. 


9. גברים שלא רוצים לעשות הכנה ללידה.

אם אתה מתכוון להיות באירוע המכונן של לידת בנך/בתך, האם לא כדאי שתדע ראשית מהו? קשה לצפות בכאבים שזוגתך עוברת. האם לא היית רוצה לדעת להקל עליה? ומה לגבי לדעת לזהות את המצבים בהם באמת נדרשת התערבות ומתי ניתן לפעול בצעדים אחרים כדי למנוע אותה? ומהם אותם כלים העומדים לרשותך? כל כך הרבה שאלות. והתשובות ישנן! אז אם תהיה מעורב, אל תקל ראש בהכנה ללידה- גם שלך.

עד כאן סיכמתי מה לא לעשות. מה כן? בואי ללמוד בהכנה נכונה ומבעוד מועד.

בהצלחה!